Pravijo, da so inovatorji nekoliko posebni ljudje. Trditev povsem drži, vendar jo je potrebno primerno razložiti. Še posebej, če govorimo o inovativnosti v podjetništvu. Prvič, posebni so, ker ne pustijo, da njihove misli ostajajo ujete v miselne okvire in vzorce, ki so se jih naučili od staršev ali učiteljev. Učenje postopkov in spretnosti je le podlaga, da lahko razumemo tudi druge možne načine in poti. Če ne bi presegali tega, kar je ustaljeno in normirano, potem bi stopali na mestu (optik bi lahko večno dajal leče v enotne črne okvirje in sončna očala bi po tem načinu razmišljanja lahko proizvajal le en proizvajalec). Drugič, vse, o čemer razmišljajo, postavljajo tudi v kontekst uporabnosti (kaj nam koristi šesto kolo pri avtomobilu, če ga ni mogoče kristno uporabiti) in tretjič, vsak inovacijski korak naj bi bil takšen, da ga je moč vnovčiti na trgu (nekoč so se domislili izdelka, ki je omogočal boljše stiskanje zobne paste iz tube – vnovčiti ga je bilo mogoče le za kratek čas, ker njegova uporabnost ni bila dovolj prepričljiva). V tem smislu si poglejmo pomen inovacijskih procesov s stališča podjetja.
Kaj je inovacija v podjetništvu? Kdo je lahko podjetniški inovator?
Inovacija je vse kar prinese napredek v smislu večje uporabnosti, zmanjševanja stroškov, skrajšanja postopkov, izboljšanja organizacije, izboljšanja kvalitete. Inovator je vsak, ki uspe z idejo, analizo, premislekom predlagati korake, ki prinesejo poslovni napredek. Inovatorja bi lahko opisali s parafrazo znanega stavka: Inovativnost je lastnost nekoga, da tam, kjer drugi skačejo čez potok, naredi most. – reši problem za veliko število ljudi.
Zakaj so inovacije sploh pomembne?
Postavite se v vlogo nekoga nekaj tisoč let nazaj. Ali mislite, da se mu takrat sanjalo, da mu ne bo potrebno vedno hoditi peš, da bo čez vikend lahko šel obiskati teto v Kanado, da bo na listek nekaj napisal in ga potem nekam prilepil, pa spet odlepil in spet prilepil in tako naprej, da bo poslal ženi svojo sliko iz službenega potovanja s pomočjo satelita, da bodo roboti sami sestavljali zaplete aparature, da bo jedel juho iz vrečke? Seveda ni o teh zadevah imel pojma. In kako, da se je vse to v vseh teh letih zgodilo? Izključno zato, ker je človek radoveden,raziskovalen in kar je najpomembnejše, skuša si življenje čim bolj olajšati in tudi kaj več zaslužiti. Zato opazuje, razmišlja in išče nove poti in načine, da stvari časovno skrajša, izboljša, oplemeniti, poceni, poenostavi, naredi varnejše, donosnejše, uporabnejše.Inovacije so, makro gledano, pomembne za razvoj človeštva, mikro pa dajejo podjetju krila, zagotavljajo tržno aktualnost in držijo konkurenco na varni distanci.
Pomen inovativnosti v različnih marketinških strategijah
V praksi poznamo celo vrsto marketinških strategij, ki jih podjetnik lahko ubere: strategija nizkih stroškov, kjer posledično lahko konkuriramo z nižjimi cenami (Spar je odprl lastno pekarno in tako znižal stroške – inovativnost v organizacijskem smislu), strategija diferenciacije produktov, kjer so naši produkti tako ali drugače različni od tekmečevih (švedska vodka Absolut je svoje posebno mest uveljavila preko inovativne tržne znamke in njih komunikacij – inovativnost v tržnem komuniciranju), strategija segmentacije, kjer se osredotočamo na potrebe neke ozke ciljne skupine ali tržnega teritorija (transportna kolesa Krpan, ki so okolju in človeku prijaznejša od motornih koles – inovativnost v postopku), konkuriranje z vrednostjo, kjer produktom s plemenitenjem dvigujemo vrednost v očeh kupcev (Gorenje svojo inovativnost in trendseterstvo gradi na superiornem dizajnu in povezovanju produktov z vrednimi tržnimi znamkami kot npr. Swarovsky – inovativnost v obliki in funkciji), dinamično delovanje, kjer stalno opazujemo trg in se mu prilagajamo ali pa narekujemo trende (Nivea ali L’Oreal z inovativnimi inačicami osnovnih produktov – inovativnost v segmentaciji trga) ter hitrost in pospešeno delovanje, ki delujeta v smislu biti stalno korak pred drugimi in ob tem misliti na pojutrišnjem (avtomobili BMW, ki z vsakim modelom stopijo korak pred konkurenco – inovativnost v tehnološkem razvoju). Ste se prepoznali v kateri od poti, ki jih podjetniki ubirajo? Vam to uspeva brez inovativnih pristopov in razmišljanj? Verjamem, da težko.
Več prihodnji teden ali pa tukaj.
Avtor: dr. Andrej Pompe