Pripovedovanje zgodb je močno orodje, s katerim veliki voditelji in vešči komunikatorji motivirajo ciljne javnosti, da razmišljajo, delujejo in se aktivirajo. Vsaka izkušnja kako pripovedovati zgodbe je dobrodošla, zato si jih poglejmo nekaj:
Komu pripovedujemo zgodbo. Osnova je razmislek o tem komu pripovedujemo zgodbo, to je tisto kar se moramo najprej vprašati.
Izberite jasno glavno sporočilo. Kaj bo občinstvo izluščilo iz zgodbe je odvisno od tega, kaj boste v zgodbi najbolj izpostavili. Da bo to mogoče, morate imeti jasno predstavo o tem, kako boste zgodbo zgradili, da bo ključno sporočilo pravilno razumljeno. Možnosti je veliko, od tega ali gre za moralno komponento, smešno prigodo ali poslovno oziroma uporabniško izkušnjo, vselej je potrebno zgodbo na določen način dramatizirati, stopnjevati napetost vse do vrhunca in v razpletu zelo jasno pojasniti svoje sporočilo.
»Ko pripovedujete zgodbo, opisujete dogodek iz življenja, zaradi katerega ste se počutili na določen način. S pripovedjo poskušate doseči, da bo občinstvo imelo enak občutek.«
Brez zapleta ni odpleta. Izkušeni pripovedovalci zgodb v samo pripoved umestijo vrsto ovir in nepričakovanosti s katerimi se soočajo protagonisti zgodb. Protagonisti so junaki zgodb in ko se ti spopadajo z ovirami, jih premagujejo in končno dosegajo cilje, ustvarjajo zgled naslovnikom zgodb in dajejo glavnemu sporočilu potrebno težo.
Zgodba ima jasno strukturo. Obstaja veliko različnih načinov, osnovni pa temelji na principu PONS, ki ima tri osnovne sestavine: začetek, sredina in konec. Uspešna zgodba se začne z vznemirljivim incidentom, vodi v izbrano akcijo, ki pripelje do vrhunca in se konča s primerno rešitvijo. Že hiter razmislek o znanih vsebinah knjig, filmov, radijskih iger, reklamnih spotov so odlična iztočnica tudi za pripovedovalce poslovnih in strokovnih zgodb.
Vključite osebne izkušnje. Ni pomembno ali pripovedujete resnično zgodbo neposredno na podlagi osebnih izkušenj, ali pa zgodbo nekoga drugega, vedno je mogoče zgodbo obogatiti z navdihi iz življenja pripovedovalca zgodbe.
Angažirajte občinstvo. Odlično pripovedovanje ustvarja povezavo s publiko, jo očara, aktivira, ji osmisli določen del življenja. Če se pripoved zgodbe dogaja v živo, sta pomembna stik z očmi ali besedni stik ter seveda govorica telesa – odprtost pripovedovalca. Če je pripoved podcast, je pomemben pripovedovalčev ton glasu, če gre za video pripoved so pomembni tudi okolje, svetloba in neposreden stik s kamero.
Učite se od dobrih pripovedovalcev zgodb. Opazujte dobre pripovedovalce zgodb, kaj povedo, kako to povedo, kako hitri so v pripovedi, kako stopnjujejo napetost, kakšne besede uporabljajo, kaj poudarjajo v pripovedi, koliko časa potrebujejo, da zgodbo razpletejo in še mnogo tega je mogoče razbrati pri analiziranju dobrih pripovedovalcev zgodb.
Omejite obseg svoje zgodbe. Ne glede na to, kakšno zgodbo se pripoveduje, vse nepotrebne in nepomembne vsebine je bolje odstraniti, kot pa z njimi zamegliti temeljno sporočilo. Izberite jasen začetek in konec svoje zgodbe, nato pa ključne dogodke zapleta razporedite v pripoved.
Avtor:
dr. Andrej Pompe