Nekaj je bilo in ostaja gotovo – ni več stvari, v kateri zgodba ne bi imela pomembne vloge.
Nekoč smo to besedo povezovali izključno z literaturo, vero in otroštvom, danes pa je zgodba vse. Postala je sinonim vsemu, kar lahko pripovedujemo, kar je zanimivo za druge. Če smo na nekem področju neuki, naredimo vtis, če rečemo: »Zanimiva zgodba.« Gre torej za modno muho? Vsaj s stališča poslovnega sveta to ne velja. Menedžerji in drugi poslovni pragmatiki so po desetletjih opiranja na suhoparne podatke spoznali, da brez zgodbe ni uspeha. Nikoli ne bom pozabil, da so mi, ko sem kot marketinški direktor začel delati v znani multinacionalki, najprej povedali zgodbo o njenem začetku, o tem, kako sta neka zanesenjaka v garaži sestavila neko napravo. Pa kaj, sem si takrat mislil. Pa ni bilo nepomembno. Šlo je za vrednoto, ki jo taka zgodba prenaša na vse, ki so z njo kakorkoli povezani. Šlo je za vrednoto vere v uspeh, ki jo vodita inovativnost, optimizem in trdo delo.
Pojdimo še korak naprej in se ozrimo v današnji komunikacijski kaos. Na kaj so ljudje pozorni? Čemu posvečajo več pozornosti? Kaj je zanje ustrezno? Človeka najbolj zanima človek – človek kot osebnost, junak, žrtev ali povsem navaden smrtnik v nenavadni situaciji. Zanimiv junak, zanimivo dogajanje, nepričakovan zaplet in razplet, vpetost v določeno časovno obdobje … to so sestavine recepta dobre zgodbe, ki marsikdaj ustvari prvi korak za dialog. Zgodba je v bistvu nagovor ion obenem želja pisca, da se bralca dotakne na želen način. In ko tako razmišljam, ne morem mimo ugotovitve, da je zgodba uporabna na vseh področjih, v vseh trenutkih, povsod na svetu, za vse ljudi. Je univerzalni ustvarjalec čustvenega zaznavanja in dojemanja sveta, situacij, ljudi, izdelkov, tržnih znamk … Za vsako stvar, ki ji hočemo vdahniti zanimivost, privlačnost, edinstvenost, drugačnost, zapomljivost … in konec koncev tisto, kar je najpomembnejše – dodano vrednost – je zgodba najboljše sredstvo.
Ni pa vsaka zgodba dobra zgodba. Dobre zgodbe vedno prinašajo nekaj novega, nepričakovanega, morda na videz nesmiselnega, vedno se spogledujejo z nami, nas vabijo, da smo del njih ali pa smo veseli, da so tako daleč od nas. Najboljše zgodbe so preproste, zapomnljive in poučne. Krajša ko je, bolj je zapomnljiva. Zanimivejši ko so junaki, več se lahko z njimi dogaja, več poistovetenja ponujajo. Ljudje imamo radi smeh, draženje in norčevanje, zapeljevanje in stvari, zaradi katerih se v nas prebudijo čustva, empatija in/ali sočutje. Prenekateri imajo radi prizadevnost, tradicijo, izkušnje, inovativnost in zaupanje, kar tudi vpliva na čustveno dojemanje.
Zapomnite si, dobre zgodbe si zapomnimo. Več si preberite tukaj.
Avtor: dr. Andrej Pompe
Ne spreglejte pa tudi odlične interaktivne on-line delavnice: STORYTELLING – delavnica za ustvarjanje prepričljivih in uporabnih zgodb – Ali dobra zgodba res odpira vsaka vrata, vsako srce …?!