10 skrivnosti poslušanja- 1. del

Kaj ste novega spoznali o poslušanju v prvem in drugem delu? Poglejmo zadnje 4 skrivnosti, ki nam bodo razkrile možnosti za dodatne uvide o poslušanju.

  1. Navade poslušanja

Prepogosto se poslušanja učimo samo preko opazovanja drugih in njihovih nekoristnih navad. Če se nam zdi, da je poslušanje pasiven, nemočen proces, ki pomeni hkrati še ubogljivost, bomo posvetili več pozornosti učinkovitemu govorjenju namesto pripravi na učinkovito poslušanje. Zaradi močnih kolektivnih navad je poslušanje oziroma miselni proces ob poslušanju običajno zelo predvidljiv; v pogovoru si ljudje najprej predstavljamo svoj primer povedanega, nato se s tem strinjamo ali nestrinjamo. Nato začnemo razmišljati o posledicah tega, kar si predstavljamo in aplikativnosti, ter se šele nato z radovednostjo vrnemo k sporočilu sogovornika. Če ta proces obrnemo in se odpremo možnosti, da se nas najprej sporočilo sogovornika dotakne, je to takojšnji korak k večjemu stiku, radovednosti, globljemu razumevanju in novemu učenju.

Razširite svoje zavedanje, zaznajte katere navade so najbolj aktivne pri vas. 20 nekoristnih skritih navad poslušanja: https://bit.ly/20slabihnavadposlušanja

  1. Poslušanje in prisotnost

Prepoznavanje prisotnosti v sebi je neposredno povezano s sposobnostjo koncentracije med pogovorom. Dokler ne prepoznamo, kaj prisotnost je, bomo težko prisotni. Dokler se ne spoprijateljimo s tišino, bomo težko prisotni. Dokler ne spustimo želje po upravljanju z mislimi in občutki, bomo težko prisotni. Dokler ne spoznamo, da ne moremo razmišljati in hkrati poslušati, bomo težko prisotni. Raziskave pravijo, da se je naša sposobnost koncentracije spustila iz 22 sekund na 12 sekund zaradi povečevanja količine informacij, ki so nam na razpolago. Znanstveniki pravijo tudi, da lahko ljudje govorimo v rangu hitrosti 120 besed/minuto, medtem ko lahko sprocesiramo 500 besed/minuto ali več. To vrzel lahko napolnimo z nekoristnimi navadami poslušanja ali pa prepoznamo potencial za širjenje zavedanja in posledično zavestne prisotnosti, ki omogoča boljšo koncentracijo in globlje poslušanje.

  1. Poslušanje in odnosi

S poslušanjem ustvarjamo druge ljudi in odnose. Podobno kot vidimo na cesti samo avtomobile, ki so nam všeč, bomo večinoma slišali pri drugih le tisto, kar želimo slišati. Če poslušamo nagajive otroke, se bodo ti tudi taki prikazali in če poslušamo prijazne ljudi, se bodo tudi ti tako odzvali, saj naši odnosi potekajo skoraj izključno v naših mislih. Ko si mislimo, da razmišljamo o drugih ljudeh, v resnici razmišljamo o notranji predstavi o drugih, podvrženi interpretaciji, ki gre skozi filtre posploševanja, popačenja in brisa lastnosti drugih ljudi. Druge torej poslušamo in slišimo tako, kot jih pričakujemo in naše razumevanje izhaja iz našega predrazumevanja oziroma spomina. Izkustveno razumevanje teh mehanizmov omogoča globlje poslušanje in boljši stik ter posledično, na primer, da smo pripravljeni slišati zrno resnice tudi v sporočilu, s katerim se ne strinjamo, kar nas vodi iz konflikta v razumevanje, spoštovanje in sodelovanje.

  1. Odzivi pri poslušanju

Učinkovitost in vpliv našega poslušanja je odvisna tudi od primernosti našega odziva glede na slišano in glede na situacijo, v kateri smo. Poznamo različne odzive pri poslušanju. Vabim vas, da zaznate, kateri stil odziva najbolj pogosto uporabljate in katerega najmanj ter razširite vaše možnosti v praksi. Poslušanje v tišini se zgodi, ko nič ne rečemo in lahko glede na situacijo pomeni različno, od tega da smo odprti za ideje sogovornika do tega, da nočemo vzpodbujati govorjenja. Uporaba vprašanj je koristna za boljše razumevanje slišanega in vzpodbujanje razmišljanja. Parafraziranje se uporablja za iskanje skupnega pomena in dogovora ali boljše razumevanje sogovornika. Empatija se uporablja za izraz razumevanja in sočustvovanja. Podpora se uporablja za strinjanje, pomoč, pohvalo, pomiritev. Analiziranje je koristno, ko iščemo alternativne rešitve in nove perspektive. Ocenjevanje je koristno za oceno, primerjanje in izbiro naslednje najboljše priložnosti. Svetovanje je koristno, ko dobro poznamo vsebino, ko si sogovornik te vsebine želi in je odprt zanjo.

Navedene skrivnosti so na stežaj odprte za vsakogar, ki si vzame čas in pozornost, da bi jih spoznal ter omogočajo vseživljenjsko učenje te temeljne veščine komuniciranja. Globlje poslušanje koristno vpliva na naše odnose, rezultate in zadovoljstvo pri delu in doma. Izkustveno bomo veščino poslušanja raziskovali na praktični delavnici Poslušanje – skrivnost dobrih odnosov, rezultatov in zadovoljstva.

Avtor
dr. Matej Miklavec

1. del skrivnosti poslušanja si preberite tukaj >>>
2. del skrivnosti poslušanja si preberite tukaj >>>