10 skrivnosti poslušanja- 1. del

Poslušanje se na prvi pogled zdi samoumevno in enostavno. Mislimo si, da smo v tej veščini že dobri in pričakujemo, da se bodo drugi izboljšali. Medtem praksa kaže, da se naša pozornost krajša, količina informacij se povečuje, nesporazumi se večajo z delom izza ekranov in stresom pri delu, 90% ljudi krivi druge za slabo poslušanje, manj kot 5% ljudi se uči poslušanja, zdi se nam pasivna veščina komunikacije in večinoma se ne zavedamo, kako temeljni vpliv ima na vse vidike našega življenja. Poglejmo prve 3 skrivnosti, ki vnesejo v to pomembno veščino novo učenje in učinkovitost.

  1. Kaj je poslušanje?

Slovarji pravijo, da je poslušanje posvečanje pozornosti določenemu zvoku. Ontologija pravi, da je poslušanje kombinacija slišanja zvoka (fiziološkega procesa) in interpretacije (psihološkega procesa, torej začetek razumevanja). Strokovnjaki v mednarodni zvezi za poslušanje pravijo, da poslušanje zajema slišanje, interpretacijo in tudi odziv. Duhovnost pravi, da je poslušanje to, kar mi smo, bit, brezdimenzijska zavestna navzočnost, tisto, kar sliši in ne tisto kar je slišano. Čeprav enotne definicije poslušanja ni, je zavedanje tisti prvi korak, ki odpira vrata v ta skriti potencial učinkovite komunikacije in vsebino nadaljnjih skrivnosti, ki temeljijo na novih spoznanjih (ali uvidih, kako nekaj deluje) in ne na dobrih nasvetih. Vabljeni v raziskovanje te zanimive veščine.

  1. Poslušanje in zavedanje

Ključni element za začetek izboljševanja poslušanja je širjenje zavedanja o tem, kaj se dogaja v nas, medtem ko poslušamo sogovornika. Ravno obratno kot si običajno predstavljamo, je prvi korak obrat navznoter, vase, namesto navzven, na sogovornika. Sprva je pomembno, da spoznamo moč misli in zavedanja. Ko spoznamo moč misli, ugotovimo, da nam ni treba slediti vsaki misli, kar bistveno razširi našo fleksibilnost in sposobnost refleksije. Zavedanje omogoča zaznavanje ovir, tj. pravega izvora novih navad, drugačnega mišljenja in ustvarjalnosti v pogovoru. To so kvalitete, ki omogočajo pravo izkustveno učenje, ne samo za poslušanje, ampak tudi za življenje.

  1. Prevzemanje odgovornosti za poslušanje

Poslušanje se nam običajno zdi samoumevno in posledično verjamemo, da smo dobri poslušalci. Iz te perspektive ni čudno, da raziskave kažejo, da 90 % ljudi krivi sogovornika za slabo poslušanje v nastalem nesporazumu. Raziskave kažejo tudi, da se le 2 % ljudi kadarkoli uči poslušanja, ne glede na to, da v komunikaciji več kot 50 % časa poslušamo in se celo 75% vsega naučimo preko poslušanja. Misel, da smo že dobri poslušalci, je tako velika slepa pega poslušanja, ki razkriva našo stopnjo zavedanja ter pripravljenost za novo učenje. Radovednost in odprtost za širšo perspektivo je temelj boljšega stika in učinkovitega poslušanja. Koga bi vi radi boljše slišali? Kdo bi radi, da bi boljše slišal vas?

Navedene skrivnosti so na stežaj odprte za vsakogar, ki si vzame čas in pozornost, da bi jih spoznal ter omogočajo vseživljenjsko učenje te temeljne veščine komuniciranja. Globlje poslušanje koristno vpliva na naše odnose, rezultate in zadovoljstvo pri delu in doma. Izkustveno bomo veščino poslušanja raziskovali na praktični delavnici Poslušanje – skrivnost dobrih odnosov, rezultatov in zadovoljstva.

Avtor
dr. Matej Miklavec